آلو برقانی BARAGHAN PRUNE

اطلاعات کلی

آلو، آلوچه (نام علمی: Prunus subg. Prunus) نام یکی از زیرسرده‌های شش گانه از سرده پرونوس است. این زیرسرده در ایران ۴ گونه گیاه درختی یا درختچه‌ای خودرو دارد. انواع اصلاح شده زیادی در سال‌های اخیر در ایران رایج شده‌است که میوه خوراکی آن‌ها به مصرف تغذیه می‌رسد در ضمن گروه‌های زیادی از سایر مناطق جهان به ایران وارد شده که به صورت زینتی کشت گردیده‌ و میوه آن‌ها نیز گاهی به مصرف تغذیه می‌رسند.

آلو، میوه ای تک هسته ای است که از لحاظ رنگ، شکل و اندازه دارای گونه‌های متفاوتی می باشد. این میوه ارزش غذایی بالایی دارد و هم می توان آن را بصورت خام مصرف کرد و هم در غذا.

آلوی برقانی فواید و خواص قابل توجهی را برای سلامت بدن انسان به همراه دارد و از مهم ترین آن ها می توان به کمک آن در جلوگیری از سرطان اشاره کرد، همچنین استفاده از آلوی برقانی در آشپزی هم بسیار مرسوم است.

نحوه عملکرد

فواید سلامتی آلوی برقانی برای بدن انسان به ویژه برای جلوگیری از سرطان بسیار شگفت آور است. طعم آبدار آلو اعتیاد آور است. ممکن است گاهی اوقات از آن خسته شوید اما وقتی لذت بخش است که می توانید به جای خوردن چیپس سیب زمینی چرب، دوباره و دوباره از آن لذت ببرید. آلوی برقانی در اندازه های مختلف و طیف وسیعی از رنگ ها موجود است.

موارد استفاده و اثربخشی

  • سرطان: آلو با داشتن آنتی اکسیدان بسیار زیاد، از ابتلا به سرطان جلوگیری می کند. آنتی اکسیدان با رادیکال های آزاد، که سهم اصلی را در سرطان دارند، مبارزه می کند. همچنین، به کمک خواص دارویی و آنتوسیانین موجود در آن، می توان از آلوی برقان به عنوان یک پیشگیری کننده قدرتمند از سرطان، برای سالم نگه داشتن بدن استفاده کرد. با این حال، آلوی برقانی تمامی سرطان ها را از بین نمی برد، بلکه فقط انواع خاصی از سرطان ها را تحت تاثیر قرار می دهد از جمله: سرطان دستگاه گوارش، سرطان دستگاه تنفسی، سرطان کبد و سرطان سینه (پستان).
  • بهبود بینایی چشم: آلوی برقانی سرشار از ویتامین A است که به محافظت از چشم در برابر زوال چشم کمک می کند. همچنین حاوی بتاکاروتن، لوتئین و زاکزانتین است که از بیماری های چشم مانند شب کوری، آب مروارید و دژنراسیون ماکولا جلوگیری می کند.
  • محافظت از غشاهای سلولی: آلوی برقانی حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان مانند منگنز، آهن و فنولیک گیاهی است که می توانند غشاء سلولی را از آسیب رادیکال های آزاد مصونیت بخشد.
  • بیماری های قلبی: به دلیل مقادیر زیاد پتاسیم در آلوی برقان، این میوه می توانند فشار خون را کنترل کرده و خطر ابتلا به سرگیجه، بیماری قلبی، حمله قلبی و سکته مغزی را کاهش دهد.
  • یبوست: آلوی برقان سرشار از فیبر و سوربیتول است که به رفع یبوست و حرکت منظم روده کمک می کند و همچنین بر هضم مناسب نیز تاثیر می گذارد.
  • دیابت: آلوی برقانی حاوی مقادیر زیادی فیبر محلول است که به ثابت نگه داشتن قند خون کمک می کند و همچنین بر تقویت حساسیت به انسولین در بدن تاثیر می گذارد. فلاونوئیدها و اجزای فنولیک مانند آنتوسیانین ها، اسیدهای کلروژنیک، کوئرستین و کاتچین موجود در آلوهای برقانی در جلوگیری از چاقی کمک می کنند.
  • آرتروز: آلوی برقانی حاوی مواد معدنی بور و پتاسیم است که می تواند به تقویت استخوان کمک کند. همچنین می تواند از بروز پوکی استخوان در زنان یائسه جلوگیری کند. آلوها حاوی خاصیت ضد التهابی هستند و برای افرادی که از آرتروز رنج می برند بسیار توصیه می شود. آرتروز معمولاً در بزرگسالان 65 سال یا بالاتر اتفاق می افتد. از بین انواع مختلف آرتروز، شایعترین انواع آن، عبارتند از استئوآرتریت (OA) و آرتریت روماتوئید (RA).
  • کم خونی: کم خونی وقتی رخ می دهد که بدن به اندازه کافی گلبول قرمز نداشته باشد. آلوی برقانی حاوی مقادیر زیادی آهن است که به شکل گیری گلبول های قرمز خون سالم و جلوگیری از کم خونی کمک می کند.
  • مراقبت از پوست: به دلیل وجود مواد مغذی ضد پیری، آلوی برقانی به کاهش لکه های تیره و چروک کمک می کنند. این نوع آلو در بسیاری از محصولات مراقبت از پوست استفاده می شود.
  • ریزش مو: آلوی برقانی حاوی مقادیر خوبی آهن هستند که به کاهش ریزش مو و خشکی و تغییر رنگ مو کمک می کند.
  • فقر آهن: آب آلو منبع بسیار خوبی از آهن است و می تواند به جلوگیری و درمان کمبود آهن کمک کند.
  • تقویت عضلات: آلوی برقان منبع مهمی از ماده معدنی بور می باشد که می تواند به ساخت استخوان ها و ماهیچه های قوی کمک کنند. همچنین ممکن است به بهبود دقت ذهنی و هماهنگی عضلات کمک کند.
  • تصلب شرائین: تحقیقات نشان می دهد که آلوی برقان ممکن است به کند شدن پیشرفت آن کمک کند. چند دلیل احتمالی برای این مسئله وجود دارد. آنتی اکسیدان موجود در این آلو می تواند بر سطح کلسترول تأثیر مثبت داشته باشد. فیبر محلول در آب نیز که در آلو یافت می شود، ممکن است به کاهش سطح کلسترول کمک کند.
  • بالا بودن فشار خون: مصرف آلوی برقان و نوشیدن آب آن می تواند فشار خون را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.
  • چاقی: آلوی برقان می تواند به شما در مدیریت وزن کمک کند. دلیل این امر احتمالاً دو موضوع می باشد: اول، آلو حاوی مقدار زیادی منبع فیبر جامد بوده که کند هضم است. هضم کندتر بدان معنی است که اشتهای شما برای مدت طولانی کاهش می یابد. دوم، این آلوها از شاخص قند پایین برخوردار هستند. بدان معنی که آلو، سطح گلوکز (قند) را به آرامی در خون بالا می برند. این امر ممکن است به دلیل مقادیر زیاد سوربیتول، باشد. جلوگیری از افزایش سطح قند خون، که می تواند در اثر غذاهایی با شاخص قند خون بالا ایجاد شود، می تواند به حفظ اشتهای شما کمک کند.
  • بیماری انسدادی مزمن ریوی (COPD): بیماری انسدادی مزمن ریوی (COPD)، از جمله آمفیزم، یک بیماری مزمن ریه است که منجر به مشکل در تنفس می شود. دلایل مختلفی وجود دارد، اما استعمال دخانیات شایع ترین علت است. یک مطالعه  در 2005 نشان داد که بین سلامت ریه و رژیم غذایی سرشار از آنتی اکسیدان ها رابطه مثبت وجود دارد. یک مطالعه جدید نشان می دهد که پلی فنول های گیاهی، از جمله آنتی اکسیدان های موجود در آلوی برقان، ممکن است خطر ابتلا به COP را کاهش دهند. آلوها حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان هستند، که می توانند با خنثی کردن اکسیداسیون با آسیب های سیگار کشیدن مقابله کنند. این مطلب ممکن است به کاهش احتمال ابتلا به آمفیزم، COPD و سرطان ریه کمک کند، اگرچه هیچ مطالعه ای به طور خاص برای سلامت ریه ها به دلیل مصرف آلوی برقان وجود ندارد.
  • سرطان روده بزرگ: تشخیص سرطان سرطان روده بزرگ اغلب سخت است، اما می تواند شدید نیز باشد. رژیم غذایی می تواند به جلوگیری از سرطان روده بزرگ کمک کند و تحقیقات نشان داده است که اضافه کردن آلوی برقان به رژیم غذایی شما ممکن است خطر ابتلا را در شما کاهش دهد.
  • رفع خستگی: احساس خستگی طبیعی است، اما وقتی خیلی طولانی شد، ممکن است فعالیت های شما را به دلیل کمبود انرژی تحت تاثیر قرار دهد. به لطف آرام بخش های طبیعی موجود در آلوی برقان، صرفاً خوردن آن ها در روز می تواند در مبارزه با خستگی به شما کمک کند. با خوردن آن ها می توان عضلات را مدتی آرام کرد تا تنش برطرف شود و می توانید انرژی خود را برای لذت بردن از بقیه روز شارژ کنید.
  • سلامت قلب و عروق: به دلیل اثرات ضد التهابی موجود، آلوها در مقابله با مشکلات مرتبط با قلب و عروق مانند دیابت و کلسترول خوب هستند. علاوه بر این، آلوها، ویتامین K را نیز تأمین می کنند که برای جلوگیری از حمله قلبی ضروری است.
  • بهبود گردش خون: آلوهای برقان می توانند گردش خون را بهبود ببخشند زیرا می تواند به بدن در جذب بهتر آهن کمک کند. آهن در تشکیل گلبول های قرمز بسیار مهم است به طوری که می توان خون را به درستی در تمام قسمت های بدن و سلول ها تأمین کرد.
  • سلامت روان شناخت
  • کاهش اضطراب
  • از بین بردن جای زخم
  • تقویت استخوان

عوارض جانبی و ایمنی

  • گاز و نفخ: آلوها حاوی سوربیتول هستند، قندی که می تواند باعث گاز و نفخ شود. فیبر موجود در آلوها نیز می تواند باعث گاز و نفخ شود.
  • اسهال: آلوها حاوی فیبر نامحلول هستند، که می تواند باعث یا بدتر شدن اسهال شود.
  • یبوست: اگر در رژیم غذایی شما مقدار فیبر بالا باشد و به میزان کافی آب ننوشید، دچار یبوست خواهید شد. بنابراین حتما هنگام افزودن آلو به رژیم غذایی خود مقدار زیادی آب بنوشید. برای جلوگیری از بروز این مشکلات، آلوها را به آرامی وارد رژیم غذایی خود کنید. این کار باعث می شود زمان تنظیم دستگاه گوارش شما برای آنها منظم شود و علائم ناراحتی گوارشی کاهش یابد.
  • چاقی: در حالی که اضافه کردن آلو و آب آناناس به رژیم غذایی شما می تواند به کاهش وزن کمک کند، مصرف زیاد آنها باعث تأثیر متضاد می شود. حتماً از پزشک خود سوال کنید که آلوی برقان مصرف کنید یا خشک شده، زیرا غذاها و نوشیدنی های حاوی فیبر بالا می توانند بر روی افراد مبتلا به بیماری های خاص مانند زخم های گوارشی تأثیر منفی بگذارند.

موارد احتیاط و هشدارهای ویژه

  • آلوها حاوی مقادیر کمی هیستامین هستند، بنابراین ممکن است (هر چند غیر معمول) حساسیت به آن ها ایجاد شود. اگر علائم آلرژی را تجربه کردید که فکر می کنید مربوط به مصرف آلوی برقان یا آب آن است، از خوردن آلو یا نوشیدن آب آلو خودداری کنید و با پزشک مشورت کنید.
  • از طریق فرآیند خشک کردن، آلوها ماده ای شیمیایی به نام آکریلامید را در رده های بسیار کمی تشکیل می دهند. این ماده شیمیایی که در مواد غذایی از قبیل چیپس سیب زمینی و سیب زمینی سرخ شده، در غلظت های بسیار بیشتری یافت می شود، توسط منابع علمی به عنوان یک ماده سرطان زا در نظر گرفته می شود. اگر شما یک رژیم غذایی پر از غذاهای کامل و تازه بخورید، خطر آلودگی آکریلامید از آب آلو بسیار کم است (اما بیشتر برای افراد سیگاری).
  • اگر مبتلا به اسهال هستید، نبایستی آب آلو را بنوشید.
  • اگر آلوی برقان تازه بخورید، ممکن است کالری دریافتی، به اندازه مصرف آلوی خشک شده دریافت نشود. با این حال، از آنجا که آلو در تمام سال در دسترس نیست بنابراین ممکن است مجبور شوید آلوی خشک را میل کنید. تقریباً در هر 100 گرم آلوی برقان 240 کیلو کالری انرژی وجود دارد. این کالری برای یک میوه، بسیار بالا است.

تداخل دارویی

  • یکی از مزایای آلوی برقان که می توانید بدست آورید این است که می توانند قند خون شما را کاهش دهند. برای افرادی که قند خون بالایی دارند این بسیار عالی خواهد بود، اما افرادی که قصد جراحی دارند نباید این را بخورند. بنابراین اگر داروهای خاصی مصرف می کنید، ابتدا به پزشک خود تأیید کنید که آیا خوردن آلو برای شما مفید است یا خیر.
  • افزایش خطر سنگ کلیه: چگونه غذای سالم می تواند خطر ابتلا به سنگ کلیه را افزایش دهد؟ جواب این است که مقدار زیادی اگزالات داشته باشد. این ماده باعث می شود بدن شما به درستی کلسیم را جذب نکرده و آن را رسوب کند. این دو مورد منجر به سنگ کلیه می شود که باید از آن آگاه باشید. بنابراین اگر مستعد ابتلا به این امر هستید، ابتدا از پزشک خود اطمینان حاصل کنید.

مقدار مصرف مجاز

برای کمک به تنظیم روده، توصیه می شود با مصرف 2 قاشق غذاخوری از مخلوط زیر، هر روز صبح میزان مصرف فیبر خود را افزایش دهید:

3/4 فنجان آب آلوی برقانی

1 فنجان سیب

1 فنجان سبوس گندم فرآوری نشده

غنی از پتاسیم

نصف لیوان آلوی برقانی، حاوی 0.81 میلی گرم آهن است که 4.5 درصد از نیاز روزانه را تأمین می کند. از طرف دیگر یک لیوان آب آلوی برقان، حاوی 3 میلی گرم یا 17 درصد از نیاز روزانه شما است.

 

با قوانین سین سا موافقم.
ثبت