ورود ثبت نام
ورود ثبت نام

انبه Mango

اطلاعات کلی

در بعضی از نقاط جهان، انبه را (Mangifera indica) "سلطان میوه ها" می نامند. انبه نوعی میوه کوهی یا میوه ای شفت می باشد و به این معنی است که یک دانه بزرگ در وسط آن قرار دارد. انبه بومی هند و جنوب شرقی آسیا است و بیش از 4000 سال است که کشت می شود. صدها نوع انبه وجود دارد که هر کدام طعم، شکل، اندازه و رنگ منحصر به فردی دارند.

نحوه عملکرد

این میوه نه تنها خوشمزه است بلکه دارای خواص تغذیه ای چشمگیری نیز می باشد. در حقیقت، مطالعات در مورد انبه و مواد مغذی آن، مشخص می کند که می توان آن را در مواردی مانند بهبود ایمنی، سلامت دستگاه گوارش و بینایی و همچنین کاهش خطر ابتلا به برخی سرطان ها موثر دانست.

موارد استفاده و اثربخشی

در اینجا مروری بر انبه، مواد مغذی، فواید آن و برخی نکات در مورد نحوه لذت بردن از آن وجود دارد.

  • سرشار از مواد مغذی: انبه کالری کمی دارد اما سرشار از مواد مغذی است. یک فنجان (165 گرم) انبه برش خورده حاوی این موارد است؛ کالری: 99، پروتئین: 1.4 گرم، کربوهیدرات: 24.7 گرم، چربی: 0.6 گرم، فیبر غذایی: 2.6 گرم، ویتامین ث: 67% میزان مصرف روزانه مرجع (RDI)، مس: 20٪ از RDI، فولات: 18٪ از RDI، ویتامین ب6: 11.6% از RDI، ویتامین آ: 10% از RDI، ویتامین ای: 9.7٪ از RDI، ویتامین ب5: 6.5٪ از RDI، ویتامین کا: 6٪ از RDI، نیاسین: 7٪ از RDI، پتاسیم: 6٪ از RDI، ریبوفلاوین: 5٪ از RDI، منگنز: 4.5٪ از RDI، تیامین: 4٪ از RDI، منیزیم: 4٪ از RDI، همچنین حاوی مقادیر کمی فسفر، اسید پانتوتنیک، کلسیم، سلنیوم و آهن است. یک فنجان (165 گرم) انبه تقریبا 70٪ از RDI ویتامین C را تأمین می کند، این ویتامین محلول در آب که به سیستم ایمنی بدن وجود دارد به جذب آهن کمک می کند و باعث تقویت رشد و ترمیم می شود.
  • منبع غنی آنتی اکسیدان: انبه مقدار زیادی پلی فنول دارد که نوعی ترکیب گیاهی است و به عنوان آنتی اکسیدان عمل می کند. بیش از ده نوع مختلف دارد، از جمله منفیفرین، کاتچین، آنتوسیانین، کوئرستین، کامپرول، رامنتین، اسید بنزوئیک و بسیاری دیگر. آنتی اکسیدان ها از این جهت مهم هستند که از سلول ها در برابر آسیب رادیکال های آزاد محافظت می کنند. رادیکال های آزاد ترکیبات بسیار واکنش دهنده ای هستند که می توانند به سلول ها متصل شده و به آن ها آسیب برسانند. تحقیقات نشان می دهند که آسیب رادیکال های آزاد با علائم پیری و بیماری های مزمن دیگر مرتبط هستند. در بین پلی فنول ها، منگیفرین، بیشترین محبوبیت را دارند و گاهی اوقات "آنتی اکسیدان عالی" نامیده می شود، زیرا قدرت بسیار زیادی دارند. مطالعات آزمایشگاهی و حیوانی نشان داده است که منگیفرین می تواند با آسیب رادیکال های آزاد مرتبط با سرطان ها، دیابت و سایر بیماری ها مقابله کند.
  • انبه منبع خوب مواد مغذی تقویت کننده سیستم ایمنی بدن است. یک فنجان (165 گرم) انبه 10٪ از نیاز روزانه به ویتامین A را تأمین می کند. ویتامین A برای سیستم ایمنی سالم، ضروری است، زیرا در مبارزه با عفونت نقش دارد. به همین علت، عدم دریافت مقدار کافی ویتامین A ممکن است باعث افزایش عفونت شود. علاوه بر این، همین مقدار انبه تقریباً سه چهارم نیاز روزانه به ویتامین C را نیز تأمین می کند. این ویتامین می تواند به بدن کمک کند تا سلول های سفید خون مبارزه گر با بیماری را تولید کند، همچنین به این سلول ها کمک می کند تا عملکردی مؤثرتر داشته باشند و همچنین قدرت دفاعی پوست را نیز افزایش می دهند. انبه همچنین حاوی فولات، ویتامین K، ویتامین E و تعدادی از ویتامین های گروه B است که به ایمنی بدن کمک می کند.
  • کمک به سلامت قلب: انبه حاوی مواد مغذی است که از سلامت قلب محافظت می کنند. به عنوان مثال، این ماده دارای منیزیم و پتاسیم است، که به حفظ نبض سالم کمک می کند و باعث شل شدن رگ های خونی و در نتیجه باعث کاهش فشار خون می شوند. انبه همچنین حاوی نوعی آنتی اکسیدان منحصر به فرد به نام مانگیفرین است. مطالعات حیوانی نشان داده است که منگیفرین ممکن است از سلول های قلب در برابر التهاب، استرس اکسیداتیو و آپوپتوز (مرگ سلولی برنامه ریزی شده) محافظت کند. علاوه بر این، ممکن است کلسترول خون، تری گلیسیرید و سطح اسیدهای چرب آزاد را نیز کاهش دهد. اگرچه این یافته ها امیدوار کننده هستند، اما تحقیقات در مورد منفیفرین و سلامت قلب در انسان در حال حاضر ناقص است. بنابراین، قبل از اینکه به عنوان یک روش درمانی توصیه شود، نیاز به مطالعات بیشتری در این زمینه دارد.
  • ممکن است سلامت گوارش را بهبود بخشد. انبه ویژگی هایی دارد که آن را برای سلامت دستگاه گوارش مناسب می کند. اولین مورد، انبه شامل یک گروه از آنزیم های گوارشی به نام آمیلازها است. آنزیم های گوارشی مولکول های بزرگ غذا را تجزیه می کنند تا به راحتی جذب شوند. آمیلازها کربوهیدرات های پیچیده را به قندهایی مانند گلوکز و مالتوز تجزیه می کنند. این آنزیم ها در انبه های رسیده فعالترند، به همین دلیل از میوه های نارس شیرین تر هستند. علاوه بر این، از آنجا که انبه حاوی مقدار زیادی آب و فیبر غذایی است، ممکن است به رفع مشکلات گوارشی مانند یبوست و اسهال کمک کند. مطالعه ای چهار هفته ای در بزرگسالان مبتلا به یبوست مزمن نشان داد که خوردن روزانه انبه در تسکین علائم بیماری نسبت به یک مکمل حاوی مقدار مشابه فیبر محلول موثرتر است که نشان می دهد انبه اجزای دیگری به جز فیبر غذایی نیز دارد که به سلامت هضم کمک می کند.
  • می تواند به سلامت چشم کمک کند. انبه سرشار از مواد مغذی است که به بهبود سلامت چشم کمک می کنند. دو ماده مغذی اصلی آن، آنتی اکسیدان های لوتئین و زاگزانتین هستند که در شبکیه چشم (بخشی که نور را به سیگنالهای مغزی تبدیل می کند تا مغز بتواند آنچه را مشاهده می کنید تفسیر کند) تجمع می یابند، مخصوصاً در هسته آن، ماکولا. در داخل شبکیه، لوتئین و زاگزانتین به عنوان نوعی ضد آفتاب طبیعی عمل می کنند و نور اضافی را جذب می کنند. علاوه بر این، به نظر می رسد که آن ها از چشم ها در برابر نور آبی مضر نیز محافظت می کنند. همچنین انبه، منبع خوبی از ویتامین A است که به سلامت چشم کمک می کند. کمبود ویتامین A در رژیم غذایی با خشکی چشم و شب کوری ارتباط دارد. کمبودهای شدیدتر نیز می تواند مشکلات جدی تری مانند زخم قرنیه را ایجاد کند.
  • باعث بهبود سلامت پوست و مو شود: انبه سرشار از ویتامین C است که باعث ایجاد سلامت پوست و مو می شود. این ویتامین برای ساخت کلاژن ضروری است، پروتئینی که در ساختار پوست و مو وجود دارد. کلاژن به پوست شما اضافه می شود و ازا افتادگی و چین و چروک جلوگیری می کند. علاوه بر این، انبه منبع خوبی از ویتامین A است، که رشد مو را تحریک می کند. بعلاوه، ویتامین A و سایر رتینوئیدها به پوست اضافه می شوند و از آن در برابر آفتاب نیز محافظت می کنند. جدا از ویتامین های A و C، انبه سرشار از پلی فنول است که به عنوان آنتی اکسیدان عمل می کند. این آنتی اکسیدان ها به محافظت از فولیکول های مو در برابر آسیب ناشی از استرس اکسیداتیو کمک می کنند.
  • سرطان: ممکن است در کاهش خطر ابتلا به برخی سرطان ها نقش داشته باشند. انبه سرشار از پلی فنول است که می تواند دارای خاصیت ضد سرطانی باشد. پلی فنول ها می توانند از بدن در برابر استرس اکسیداتیو، که به انواع مختلف سرطان مرتبط است، محافظت کنند. مطالعات آزمایشگاهی و حیوانی نشان می دهد که پلی فنول های انبه باعث کاهش استرس اکسیداتیو شده و رشد را متوقف کرده و سلول های مختلف سرطانی از جمله لوسمی و سرطان روده بزرگ، ریه، پروستات و پستان را از بین می برد. منگیفرین، نوعی پلی فنول مهم در انبه است، که اخیراً به دلیل اثرات امیدوار کننده ضد سرطانی آن مورد توجه قرار گرفته است. در مطالعات حیوانی، التهاب را کاهش داده، سلول ها را در برابر استرس اکسیداتیو محافظت کرده و رشد سلول های سرطانی را نیز متوقف کرده یا آن ها را از بین برده است. اگرچه این مطالعات امیدوار کننده است، اما برای درک بهتر اثرات ضدسرطانی پلی فنول های انبه در انسان، مطالعات انسانی نیز لازم است.

عوارض جانبی و ایمنی

در این مورد اطلاعاتی در دست نیست

موارد احتیاط و هشدارهای ویژه

در این مورد اطلاعاتی در دست نیست

تداخل دارویی

در این مورد اطلاعاتی در دست نیست

مقدار مصرف مجاز

انبه سرشار از ویتامین، مواد معدنی و آنتی اکسیدان است و شامل مزایای بسیاری برای سلامتی از جمله اثرات ضدسرطانی بالقوه و همچنین بهبود ایمنی، هضم غذا، چشم، پوست و مو همراه است. از همه بهتر اینکه، افزودن آن به رژیم غذایی به عنوان بخشی از اسموتی ها و غذاهای دیگر بسیار خوشمزه و آسان است.

با قوانین سین سا موافقم.
ثبت